Reklama

Wiara

Wylanie Ducha Świętego zapowiedział Mojżesz i prorocy Pięcioksięgu

Adobe.Stock

Opisywane już w Pięcioksięgu Dary Ducha były przywilejem wybranych. Jednak nadzieja, że w dniach ostatecznych wszyscy otrzymają Ducha Bożego została wyrażona zarówno przez Mojżesza, jak i przez późniejszych proroków. Wydarzenie opisane w Dziejach Apostolskich wpisuje się w żydowską myśl o wylaniu Ducha, a jednocześnie otwiera nową erę z nowym objawieniem głoszącym „zmartwychwstanie i mesjaństwo” Jezusa – pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL prof. Serge Ruzer, wykładowca na wydziale Religioznawstwa Porównawczego Hebrew University w Jerozolimie oraz pracownik naukowy w Centrum Studiów nad Chrześcijaństwem tejże uczelni.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„W czasach wczesnego chrześcijaństwa myśl, że dni odkupienia będą świadkiem wylania Ducha, wydaje się być szeroko rozpowszechniona wśród Żydów. Znajduje to odzwierciedlenie zarówno w regule wspólnoty z Qumran, jak i w Misznie, gdzie przyjęcie Ducha Świętego bezpośrednio poprzedza zmartwychwstanie w ogólnym planie odkupienia” – podkreśla prof. Ruzer i dodaje, że w Dziejach Apostolskich obecny jest również inny motyw dni ostatecznych – zgromadzenie wygnańców. „W fascynującej modyfikacji przesłania, pielgrzymi mają wrócić i zanieść orędzie skoncentrowane na Jezusie wszystkim diasporom” – dodaje.

W tradycji biblijnej darowi Ducha Świętego przypisuje się dwie główne funkcje – proroctwo i „oczyszczenie ludzkich serc, a tym samym umożliwianie prawego wypełniania Bożej woli”. Dzieje Apostolskie, podobnie jak reguła życia wspólnoty z Qumran, łączą obie te idee. „Paweł, przesunął w swoich listach środek ciężkości z proroczych lub ekstatycznych zjawisk, jak u Joela, na oczyszczające działanie Ducha Świętego jak u Ezechiela, co ostatecznie pozwala kochać Boga oraz wypełnić Jego wielkie przykazanie z Księgi Kapłańskiej 19 miłowania bliźniego jak siebie samego” – podkreślił prof. Serge Ruzer w komentarzu do Ewangelii.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

https://www.youtube.com/watch?v=lH_A9quVcxY

Publikujemy pełną treść komentarza do Ewangelii Zesłania Ducha Świętego:

Reklama

Księga Dziejów Apostolskich mówi, że Apostołowie wraz z innymi zgromadzili się, aby świętować Pięćdziesiątnicę lub Szawuot – ważne żydowskie święto przypadające siedem tygodni po Passze. W I wieku n.e. święto to, pierwotnie głównie o rolniczym charakterze, zostało powiązane z darem Tory na Synaju. W tradycji rabinicznej objawienie na Synaju było przedstawiane jako przesłanie przekazane w wielu językach jednocześnie – tak aby było potencjalnie zrozumiałe dla różnych ludów. Towarzyszył temu niebiański ogień. Wydarzenie opisane w Dziejach Apostolskich wydaje się związane z tą dobrze znaną myślą żydowską. Najbardziej fascynującym związkiem z Synajem jest jednak dar Ducha.

W Pięcioksięgu Mojżesz został obdarzony Duchem proroctwa, a część tego Ducha została udzielona także niektórym, innym przywódcom ludu. Pozostawał on – także w czasach biblijnych proroków – przywilejem ograniczonej liczby wybranych. Jednak nadzieja została wyrażona – zarówno przez samego Mojżesza, jak i przez późniejszych proroków – że w dniach ostatecznych wszyscy otrzymają Ducha Bożego.

W czasach wczesnego chrześcijaństwa myśl, że dni odkupienia będą świadkiem wylania Ducha, wydaje się być szeroko rozpowszechniona wśród Żydów. Znajduje to odzwierciedlenie zarówno w regule wspólnoty z Qumran, jak i w Misznie, gdzie przyjęcie Ducha Świętego bezpośrednio poprzedza zmartwychwstanie w ogólnym planie odkupienia. Dzieje Apostolskie obejmują więc tą żydowską myśl, która oddziaływała w szeroki sposób, ale różnią się od niej przekonaniem, że ta nowa era już się rozpoczęła, z nowym objawieniem lub nowym Synajem, głoszącym – z mocą Ducha – „zmartwychwstanie i mesjaństwo” Jezusa.

Reklama

Innym przedstawionym tu motywem odzwierciedlającym żydowskie postrzeganie odkupienia w czasie dni ostatecznych, pojawiąjącym się tutaj w Dziejach Apostolskich, jest zgromadzenie wygnańców. W fascynującej modyfikacji przesłania, pielgrzymi mają wrócić i zanieść orędzie skoncentrowane na Jezusie wszystkim diasporom. Zgromadzenie w czasie Pięćdziesiątnicy obejmuje tylko Żydów oraz nawróconych na judaizm. Ważna jest tu obecność nawróconych, a dokładniej osób, które przyciągał judaizm: w dalszej części Dziejów przeczytamy o nich jako o uczęszczających na szabatowe nabożeństwa w synagogach diaspory. Właśnie tam zetknęli się z nauczaniem Pawła i stali się uczniami Jezusa.

W tradycji biblijnej darowi Ducha Świętego przypisuje się dwie główne funkcje. U Joela, cytowanego w Dziejach Apostolskich podczas Pięćdziesiątnicy, jest to przywrócenie proroctwa, które zostanie dane całej wspólnocie. U Ezechiela funkcją Ducha jest oczyszczenie ludzkich serc, a tym samym umożliwianie prawego wypełniania Bożej woli. Druga idea pojawia się wyraźnie w innych miejscach Dziejów Apostolskich. Dzieło to łączy więc obie idee, aby ukazać, że tym właśnie charakteryzowało się życie uczniów Jezusa. Podobna myśl pojawia się w regule życia wspólnoty z Qumran, o której już wspomniałem. Ale przesłanie proroctwa dotyczącego dni ostatecznych jest tam inne.

Świadomy opóźnienia nadejścia ostatecznego odkupienia, Paweł przesunął w swoich listach środek ciężkości z proroczych lub ekstatycznych zjawisk jak u Joela na oczyszczające działanie Ducha Świętego jak u Ezechiela, co ostatecznie pozwala kochać Boga oraz wypełnić Jego wielkie przykazanie z Księgi Kapłańskiej 19 miłowania bliźniego jak siebie samego.

O autorze:

Prof. Serge Ruzer uzyskał doktorat na Hebrew University w Jerozolimie w 1996 roku, gdzie został mianowany profesorem nadzwyczajnym na Wydziale Religioznawstwa Porównawczego i pracownikiem naukowym w Centrum Studiów nad Chrześcijaństwem tego uniwersytetu. Jego badania i publikacje dotyczą głównie żydowskiego pochodzenia wczesnego chrześcijaństwa i wczesnej literatury syryjskiej.

Podziel się:

Oceń:

+9 0
2023-05-28 10:02

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Dary Świętego Ducha

Zesłanie Ducha Świętego z podkarpackiej cerkwi

Arkadiusz Bednarczyk

Zesłanie Ducha Świętego z podkarpackiej cerkwi

Zesłanie Ducha Świętego kończy okres wielkanocny i upamiętnia narodziny i posłannictwo Kościoła. Tradycja ludowa rozmaicie upiększała tę uroczystość. Niekiedy spod stropu kościelnego spadał deszcz kwiatów symbolizujących dary Ducha Świętego. Wypuszczano również gołąbki – symbole Ducha Świętego.

Więcej ...

Święty Filip Apostoł

Filip Apostoł

pl.wikipedia.org

Filip Apostoł

Więcej ...

Kaplica Sykstyńska gotowa na konklawe

2025-05-06 18:37
Kaplica Sykstyńska gotowa na konklawe

Vatican Media

Kaplica Sykstyńska gotowa na konklawe

Kaplica Sykstyńska stanowi niezrównaną atrakcję. Jest to nie tylko dzieło sztuki, ale także świadectwo relacji między człowiekiem a nieskończonością.

Więcej ...
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najpopularniejsze

Kard. Gerhard Müller: Wydarzenia w Polsce wołają o...

Kościół

Kard. Gerhard Müller: Wydarzenia w Polsce wołają o...

Watykan: kardynałowie o sylwetce przyszłego papieża

Kościół

Watykan: kardynałowie o sylwetce przyszłego papieża

Jezus mówi o sobie jako Drodze

Wiara

Jezus mówi o sobie jako Drodze

Watykan: w czasie konklawe nie będzie sygnału dla...

Kościół

Watykan: w czasie konklawe nie będzie sygnału dla...

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Kościół

Nakazane święta kościelne w 2025 roku

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Kościół

Czy 3 maja obowiązuje nas udział we Mszy św.?

Profanacja i oburzenie! Michał Szpak naśladuje...

Wiadomości

Profanacja i oburzenie! Michał Szpak naśladuje...

Kard. Gugerotti: papież Franciszek uczył nas kochać...

Kościół

Kard. Gugerotti: papież Franciszek uczył nas kochać...

Co ze wstrzemięźliwością od pokarmów mięsnych w...

Kościół

Co ze wstrzemięźliwością od pokarmów mięsnych w...