Reklama

Niedziela plus

Tarnów

Murem za lekcjami religii

Ewa Biedroń

Świeccy nauczyciele religii z diecezji tarnowskiej wyszli z inicjatywą petycji dotyczącej wliczania oceny z religii/etyki do średniej ocen oraz utrzymania dotychczasowego wymiaru godzin z tych przedmiotów.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jedną z inicjatorek jest nauczycielka religii, która uczy tego przedmiotu od 30 lat. – Obserwujemy doniesienia medialne, to, co się dzieje w Ministerstwie Edukacji Narodowej, i jesteśmy zaniepokojeni zmianami, które proponuje pani minister. Pomyślałam, że powinnam zabrać głos, ponieważ wiem, jak dzieciom, młodzieży potrzebne są lekcje religii w szkole. Chcemy, żeby wszyscy w rządzie zobaczyli, jakie jest stanowisko społeczeństwa – mówi Bernadetta Petrykowska, która uczy w szkole podstawowej w Czarnej Tarnowskiej. Jak dodaje, uczniowie bardzo często potrzebują rozmowy na różne tematy: – Dużo jest dzieci zagubionych, z rodzin rozbitych. Rozmawiamy, darzą mnie zaufaniem. Wiedzą, że je pocieszę, powiem dobre słowo. Na innym przedmiocie tego tematu nie podejmą. I są to osoby, które niekoniecznie chodzą w niedzielę do kościoła.

Petycja

Głos katechetów, poparty podpisami osób z diecezji tarnowskiej i z różnych rejonów Polski, ma trafić m.in. do Ministerstwa Edukacji Narodowej i rządzących. Ci, którzy podpisali się pod petycją w internecie, uważają m.in., że ocena z religii/etyki powinna pozostać na świadectwie, jako odzwierciedlenie wysiłku ucznia włożonego w zdobywanie wiedzy i umiejętności z danego przedmiotu. Ponadto ocena z religii/etyki powinna być wliczana do średniej ocen. „Ocena z religii/etyki, zgodnie z podstawą programową, nie jest za formację”; oceny odgrywają „rolę motywacyjną i informacyjną”, dlatego ta z religii/etyki powinna być wliczana do średniej ocen – czytamy w petycji. Nauczyciele religii zaznaczają także, że obecność lekcji religii w przestrzeni szkolnej ma swoją wartość dodaną przez wspieranie szkoły w jej funkcji dydaktycznej, wychowawczej i profilaktycznej. – Redukowanie lekcji religii, umniejszanie jej wartości, marginalizowanie jej oraz tworzenie zafałszowanego obrazu w przestrzeni medialnej to postawa niegodna państwa demokratycznego, którego ideą i obowiązkiem jest troska o integralny rozwój młodego pokolenia Polaków. Konkludując, wyrażamy pragnienie, aby został utrzymany status quo w tej kwestii – podkreśla Bernadetta Petrykowska.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Szkolny głos

Urszulanka Unii Rzymskiej s. Katarzyna Starek, która uczy religii w Zespole Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych w Tarnowie, chwali pomysł petycji i dodaje, że ocena powinna być wliczana do średniej, żeby docenić pracę uczniów. Ma także wiele argumentów na to, że religia powinna pozostać w szkole w dotychczasowym wymiarze godzin. – Na religii przede wszystkim chcemy pokazać sens życia ludzkiego, jak radzić sobie z problemami, jak pogłębiać swoją relację z Bogiem. Pracowałam w różnych polskich miastach. Jeden uczeń niewierzący, a chodzący na religię, był już po kilku próbach samobójczych i napisał do mnie wieczorem, że znowu ma myśli samobójcze. Zaczęliśmy rozmawiać, dawałam mu argumenty, dlaczego warto żyć. I ten chłopak zrezygnował z tej próby. Gdyby nie chodził na religię, to nie wiadomo, jak ten wieczór mógłby się dla niego skończyć – stwierdza siostra.

A tak o religii mówią przedstawicielki uczniów: – Ta lekcja pomaga mi zbliżyć się do Boga. Po katechezie zastanawiam się, czy powinnam coś zmienić w swoim życiu, czy dobrze postępuję. – Od zawsze była to ocena, która nie tylko pomagała uczniom podwyższyć swoją średnią, ale także nie była trudna do osiągnięcia. – Ja uważam, że powinna być liczona do średniej ocen, uczymy się przecież, zdobywamy oceny z kartkówek – podsumowały nastolatki.

Podziel się:

Oceń:

+1 0
2024-02-13 13:58

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Pomaga żyć

Jedna z nagrodzonych grup uczniów – uczestników konkursu, tu m.in.
z bp. Stanisławem Salaterskim

Ewa Biedroń

Jedna z nagrodzonych grup uczniów – uczestników konkursu, tu m.in. z bp. Stanisławem Salaterskim

Na 20. edycję konkursu napłynęło prawie 1,2 tys. prac, nagrodzono 120 autorów!

Więcej ...

Pustelnik z Góry Maryi

Św. Wilhelm z Vercelli

pl.wikipedia.org

Św. Wilhelm z Vercelli

Założył siedem eremów i dał początek sławnemu we Włoszech sanktuarium maryjnemu na Montevergine.

Więcej ...

Rozpoczyna się szkoła letnia Akademii Liderów

2024-06-26 09:34

Mat. prasowy

Wyjątkowo zaangażowana społecznie młodzież rozpoczyna właśnie 10-dniowe szkolenie w ramach Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja. 31 wyjątkowych młodych społeczników (w wieku 16-20 lat) wyłonionych w ogólnopolskiej rekrutacji będzie uczyć się jak prowadzić własne projekty społeczne i stawać się prawdziwymi liderami zmian w swoich miejscowościach. I choć wielu badaczy mówi o pokoleniu Z jako o pokoleniu „nowych nihilistów”, są w Polsce młode osoby chcące brać odpowiedzialność za wspólne sprawy i pomagać osobom potrzebującym. I te osoby właśnie spotkały się na szkole letniej Akademii Liderów.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Kielce: siostry boromeuszki odchodzą z seminarium, a tym...

Niedziela Kielecka

Kielce: siostry boromeuszki odchodzą z seminarium, a tym...

W. Brytania: Polski ksiądz Piotr G. oskarżony o 10...

Kościół

W. Brytania: Polski ksiądz Piotr G. oskarżony o 10...

Zmiany kapłanów 2024 r.

Kościół

Zmiany kapłanów 2024 r.

Jak wygląda moja modlitwa?

Wiara

Jak wygląda moja modlitwa?

Wakacyjny savoir vivre w Kościele

Niedziela Łódzka

Wakacyjny savoir vivre w Kościele

Zmiany personalne w diecezji bielsko-żywieckiej 2024

Niedziela na Podbeskidziu

Zmiany personalne w diecezji bielsko-żywieckiej 2024

Diecezja kielecka: zmiany kapłanów 2024

Kościół

Diecezja kielecka: zmiany kapłanów 2024

Zmiany personalne w diecezji rzeszowskiej

Kościół

Zmiany personalne w diecezji rzeszowskiej

Nauczycielu, nic Cię to nie obchodzi, że giniemy?

Kościół

Nauczycielu, nic Cię to nie obchodzi, że giniemy?