Reklama

Kościół

Kard. Müller: papież nie może ulegać wpływom ideologii antychrześcijańskich

O zagadnieniach, które powinien podjąć nowy papież, cechach jakie powinien posiadać, a także stojących przed Kościołem wyzwaniach powiedział w wywiadzie dla hiszpańskojęzycznego portalu infovaticana.com emerytowany prefekt Kongregacji Nauki Wiary, kard. Gerhard Ludwig Müller. Rozmawiał z nim w Rzymie Javier Arias.

2025-05-02 11:27

[ TEMATY ]

konklawe

kard. Gerhard Müller

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Kard. Gerhard Ludwig Müller

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Javier Arias: Jakie cechy powinien mieć następny papież?

Kard. Gerhard Ludwig Müller: Sam Jezus określił posługę Piotra: „Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój” (Mt 16, 18) Jest to definicja chrystologiczna, ale istnieją również definicje dogmatyczne Soboru Watykańskiego I i II. Należy również wziąć pod uwagę cechy osobiste, charakter danej osoby. Łaska zakłada naturę: potrzebna jest osoba zrównoważona. Nie może być autorytarny, słaby, niezdolny do rządzenia lub podejmowania decyzji. Musi być człowiekiem sprawiedliwym, o braterskim duchu, ponieważ inni biskupi, kardynałowie, są braćmi papieża, a nie jego delegatami ani poddanymi. Ponadto musi znać aktualną sytuację świata i nie ulegać wpływom ideologii antychrześcijańskich, takich jak wokizm czy globalizm.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Jakie są zdaniem Księdza Kardynała tematy lub kwestie, którymi nowy papież powinien zająć się w pierwszej kolejności?

Reklama

- Największymi wyzwaniami są neoateizm i atak na antropologię. Św. Paweł w pierwszym rozdziale Listu do Rzymian pisze, że kiedy poganie zaprzeczyli naturze, zamiast czcić Boga, zaczęli czcić stworzenia, zwierzęta itp. W konsekwencji zniekształcona zostaje również natura ludzka, stworzona przez Boga na Jego podobieństwo. Zamieszanie między mężczyznami a kobietami, fundamentalna struktura stworzenia, czyny przeciwko innym, a nawet wykorzystywanie dzieci i kobiet - wszystko to można odczytać jako konsekwencję utraty egzystencjalnej podstawy w Bogu, który jest miłością, prawdą i sprawiedliwością.

Czego zdaniem Eminencji, powinien unikać następny papież?

- Powinien wyjaśnić kilka rzeczy, ponieważ wierni tego potrzebują. Wielokrotnie mówiono: „Skrytykowałbym papieża, ponieważ nie mówi prawdy”. Ja udzielałem jedynie teologicznych odpowiedzi na pytania zadawane przez lud Boży. A lud ma prawo otrzymać takie wyjaśnienia.

Jakie konkretnie?

Reklama

- Wszyscy mówią o tych kwestiach: należy wyjaśnić kwestię Komunii św. dla osób rozwiedzionych żyjących w nowych związkach, które nie są ważne. Należy również jasno odrzucić destrukcyjne ideologie wokizmu, ponieważ są one sprzeczne z antropologią objawioną przez Boga. Niektórzy uważają, że jest to wyraz nowoczesności, ale jest to wyraz upadku i autodestrukcji. Antynatalizm, wrogość wobec dzieci i nastolatków, starzenie się społeczeństw europejskich... to nie jest zdrowe i wszyscy o tym wiedzą. Potrzebujemy otwarcia, wielkiego „tak” dla przyszłości, również biologicznej, egzystencjalnej, intelektualnej. I poszanowania prawa kanonicznego. Niektórzy twierdzą, że papież stoi ponad prawem, ale to nieprawda. Papież musi gwarantować sprawiedliwość, a ta realizuje się poprzez prawo pozytywne. Prawo boskie nie może ulec zmianie, ale prawo pozytywne, dopóki istnieje, musi być przestrzegane. Nie można naruszać prawa osoby obwinianej do obrony. Papież nie może powiedzieć: „W tym przypadku nie uznaję twojego prawa”. Jeśli chce się zmienić procedurę, należy to zrobić przed lub po procesie, ale nie w jego trakcie.

Jak następny papież powinien odnosić się do tradycji i nauczania Kościoła?

Reklama

- Następny papież powinien wyjaśnić kilka kwestii i przypomnieć hermeneutykę teologii katolickiej. Papież ogłosił św. Ireneusza z Lyonu doktorem Kościoła za walkę z gnostycyzmem; zawsze wypowiadał się przeciwko współczesnemu gnostycyzmowi. Ten współczesny gnostycyzm, podobnie jak dawny, nie uznaje, że istnieje jedno pełne objawienie w Jezusie Chrystusie. Proponują inne objawienia, nie prywatne, ale sprzeczne z wiarą: panteizm, deizm, politeizm, matka ziemia, Pachamama i wszystkie te rzeczy. Jedyne objawienie jest obecne w życiu Kościoła poprzez Pismo Święte, tradycję apostolską, Credo, liturgię i wielkie decyzje soborów, od Nicei po Sobór Watykański II. Ostatnim kryterium jest Magisterium, kiedy papież przemawia ex cathedra lub wraz z Soborem Powszechnym. Nie jest to jednak władza niezależna: jest to władza formalna. Jezus bowiem powiedział apostołom, aby nauczali wszystkie narody tego, czego On sam ich nauczał. Apostołowie, biskupi, papieże, nauczyciele nie mają nowego objawienia, jak stwierdza Sobór Watykański I i II. Są oni strażnikami objawienia raz na zawsze zawartego w Jezusie Chrystusie. Chrystus jest jedynym pośrednikiem i zbawicielem. Nie można powiedzieć, że Duch Święty objawia w każdym zgromadzeniu prawdy sprzeczne z Pismem Świętym lub Magisterium. Nie jest to Duch Boży, ale duch świata, Hegla, ideologii. Duch Święty nie istnieje poza wspólnotą z Synem i Ojcem. Syn Trójjedynego Boga stał się człowiekiem, cierpiał za nas, jest Odkupicielem naszych grzechów. Duch Święty, dopiero po zmartwychwstaniu, uniwersalizuje i personalizuje łaskę Chrystusa.

Obecnie niektórzy kardynałowie i media mówią o wyborze papieża, który zapewni ciągłość obecnego pontyfikatu. Co oznaczałoby to dla Kościoła?

- Ciągłość jest oczywista, ale co rozumieją oni przez ciągłość? Naśladownictwo? Dla niektórych wygodne byłoby bowiem kontynuowanie dotychczasowego stanu rzeczy, zachowanie stanowisk itp. Kardynałowie powinni myśleć o dobru Kościoła, a nie o własnych korzyściach. Pierwszą ciągłością jest misja, którą Jezus powierzył Szymonowi jako pierwszemu, Piotrowi. Św. Paweł powiedział, że jedynym fundamentem jest Chrystus. My jesteśmy budowniczymi, którzy pracują jeden po drugim, każdy robi, co może. Nie możemy naśladować żadnego z 266 papieży. Jedynym wzorcem jest Piotr. Każdy musi działać w ciągłości z całym Magisterium, ale nie naśladować służalczo swojego poprzednika. Byłoby to sprzeczne z antropologią chrześcijańską. Żadna osoba nie może naśladować innej jak ze sztancy.

Co byłoby bardziej pożądane, krótki czy długi pontyfikat? W jakim wieku powinien być następny papież?

- Dla mnie to kwestia drugorzędna. Może to być młody kardynał z perspektywami na przyszłość lub starszy. Kardynałowie będą wiedzieć, jak wybrać. Św. Jan Paweł II również został wybrany w wieku 58 lat. Był dobrym papieżem. Świętym. Świętym subito - natychmiastowym, jak mówiono.

Rozmawiał Javier Arias, infovaticana.com

Ocena: +20 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Najczęściej wybierane imiona papieży

2025-05-04 12:30

[ TEMATY ]

papież

konklawe

Adobe Stock

Innocenty, Grzegorz, Klemens, czy Leon? Wiele z imion papieskich, które kiedyś były chętnie przyjmowane, zostało zapomnianych na kilka stuleci. W oczekiwaniu na wybór nowego papieża zwraca na to uwagę niemiecka agencja katolicka KNA.

Jan: to imię nosiło 23 papieży, ale w rzeczywistości było ich mniej. Jana XX. nie było; w średniowieczu wystąpił błąd w liczeniu. Istniało także dwóch antypapieży o tym imieniu. Ostatnim noszącym to imię był bardzo popularny Jan XXIII. (1958-1963). Zwołał Sobór Watykański II, który zainicjował ważne reformy w Kościele.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Mewa na dachu Kaplicy Sykstyńskiej "królową" mediów społecznościowych

2025-05-07 22:16

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Mewa siedząca długo na dachu Kaplicy Sykstyńskiej koło komina stała się w środę "królową" mediów społecznościowych. Obraz komina wraz z czuwającym przy nim pokaźnej wielkości ptakiem transmitowały przez ponad trzy godziny media na całym świecie dzięki zainstalowanej tam watykańskiej kamerze.

W mediach społecznościowych po pierwszym dniu konklawe i głosowaniu, zakończonym brakiem wyboru papieża, pojawiło się bardzo dużo komentarzy, których bohaterką jest właśnie rzymska mewa. Czasem dosiadała się do niej także druga.
CZYTAJ DALEJ

80 lat temu zakończyła się II wojna światowa

2025-05-07 22:26

[ TEMATY ]

II wojna światowa

Wikipedia

80 lat temu, 8 maja 1945 r., zakończyła się II wojna światowa w Europie. Akt kapitulacji Niemiec oznaczał koniec sześcioletnich zmagań. Nie oznaczał jednak uwolnienia kontynentu spod panowania autorytaryzmu. Europa Środkowa na pół wieku znalazła się pod kontrolą ZSRS.

Na początku 1945 r. sytuacja militarna i polityczna III Rzeszy wydawała się przesądzać jej los. Wielka ofensywa sowiecka rozpoczęta w czerwcu 1944 r. doprowadziła do utraty przez Niemcy ogromnej części Europy Środkowej, a straty w sprzęcie i ludziach były niemożliwe do odtworzenia. Porażka ostatniej wielkiej ofensywy w Ardenach przekreślała niemieckie marzenia o zawarciu kompromisowego pokoju z mocarstwami zachodnimi i kontynuowaniu wojny ze Związkiem Sowieckim. Wciąż zgodna współpraca sojuszników sprawiała, że dla obserwatorów realistycznie oceniających sytuację Niemiec było jasne, że wykluczone jest powtórzenie sytuacji z listopada 1918 r., gdy wojna zakończyła się zawieszeniem broni. Dążeniem Wielkiej Trójki było doprowadzenie do bezwarunkowej kapitulacji Niemiec oraz ich całkowitego podporządkowania woli Narodów Zjednoczonych.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję