Reklama

Niedziela Świdnicka

IV Sudeckie Forum Inicjatyw

Głuszyca. Kościół i media – niewykorzystana szansa?

Mariusz Książek - Instytut Niedziela - Zastępca Prezesa Zarządu, Dyrektor Generalny

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Mariusz Książek - Instytut Niedziela - Zastępca Prezesa Zarządu, Dyrektor Generalny

Już po raz czwarty Głuszyca gościła uczestników Sudeckiego Forum Inicjatyw, które w dniach 29 sierpnia – 1 września br. zgromadziło przedstawicieli różnych środowisk, by wspólnie debatować nad wyzwaniami związanymi z wiarą, kulturą i ekonomią.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pięć dni intensywnych spotkań, warsztatów i dyskusji pod hasłem „Wiara – Kultura – Ekonomia” nie tylko pozwoliło uczestnikom na wymianę doświadczeń, ale także na nawiązanie nowych form współpracy, szczególnie w obszarze społecznych, kulturalnych oraz ekonomicznych inicjatyw opartych na wartościach chrześcijańskich. W trakcie wydarzenia, które koordynował ks. kan. Sławomir Augustynowicz z parafii Chrystusa Króla w Głuszycy, odbywały się codzienne Msze święte, koncerty, warsztaty, a także siedem paneli dyskusyjnych.

Nie tylko misja

Jedną z bardziej inspirujących debat był panel VII – pt. „Media – niewykorzystana szansa w Kościele”, który przyciągnął uwagę nie tylko osób związanych z mediami, ale także szerokiej publiczności. Moderator Miłosz Manasterski zaprosił do rozmowy czołowych ekspertów, w tym Monikę Przybysz (UKSW Warszawa), Mariusza Książka (Instytut Niedziela), Piotra Pietrusa (Telewizja EWTN) oraz dziennikarza Piotra Czyszkowskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Reklama

W trakcie panelu zastanawiano się, dlaczego Kościół nie w pełni wykorzystuje potencjał mediów. Już na wstępie przypomniano o słowach świętego Maksymiliana Marii Kolbego, który jeszcze przed II wojną światową dostrzegł ogromną siłę mediów w przekazie wartości chrześcijańskich. Z jednej strony dostrzeżono wielki potencjał, jaki tkwi w mediach społecznościowych, z drugiej jednak strony paneliści nie kryli rozczarowania brakiem dostatecznego zaangażowania Kościoła w ich pełne wykorzystanie.

Profesor Monika Przybysz zwróciła uwagę na fakt, że mimo iż w wielu parafiach podejmowane są działania na rzecz profesjonalizacji mediów, to jednak wciąż wiele z nich pozostaje bez stron internetowych czy kont na platformach społecznościowych. - Przegapiamy rewolucję mediów społecznościowych. Nie wystarczy być w mediach – trzeba być obecnym w sposób profesjonalny i skuteczny. Często widzimy profile parafialne czy diecezjalne, które są prowadzone chaotycznie, z małymi zasięgami. Kościół musi podjąć wysiłek edukacji w tej dziedzinie, by rzeczywiście dotrzeć do ludzi – zarówno tych wierzących, jak i poszukujących – podkreśliła.

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Reklama

Z kolei Mariusz Książek wskazał na trudności, z jakimi borykają się tradycyjne media katolickie, takie jak „Niedziela”. Jak podkreślił, obecnie większość takich tytułów działa w warunkach dużego deficytu finansowego, co znacząco utrudnia ich rozwój i docieranie do szerszej publiczności. - Po 1989 roku narodziło się wiele katolickich mediów, ale większość z nich dziś już nie istnieje. Co poszło nie tak? Myślę, że brakowało odpowiedniego modelu finansowania oraz wsparcia. Utrzymanie tygodnika takiego jak 'Niedziela' to ogromne wyzwanie – wymaga to nie tylko zaangażowania, ale i pieniędzy. To, co robimy, to misja, ale także biznes. I ten biznes musi się spinać, by móc pełnić tę misję – stwierdził Dyrektor Generalny Instytutu Niedziela.

Proboszcz nie musi prowadzić mediów parafialnych, ale musi rozumieć ich znaczenie i dać zielone światło świeckim, by robili to profesjonalnie. Kiedy proboszcz ma świadomość wagi tych narzędzi, łatwiej jest angażować parafian i młodzież w prowadzenie komunikacji na wysokim poziomie

Podziel się cytatem

Piotr Pietrus z EWTN, amerykańskiej sieci telewizyjnej działającej także w Polsce, zaznaczył, że media katolickie muszą uczyć się współpracy i podejmować wspólne inicjatywy, by efektywniej docierać do odbiorców. Przestrzegał jednak przed zbyt wielkim uzależnieniem od mediów publicznych, które często zmieniają swoje priorytety w zależności od aktualnej władzy. - Nie możemy liczyć na to, że media publiczne zawsze będą sprzyjały naszym treściom. Musimy budować silne, niezależne katolickie media. Kluczem do sukcesu jest profesjonalizacja i współpraca. W Stanach Zjednoczonych, gdzie mamy swoje korzenie, nauczyliśmy się, że tylko współpracując i tworząc solidne struktury medialne, możemy osiągnąć sukces i przetrwać w trudnych warunkach. To samo powinniśmy zrobić tutaj w Polsce – podkreślił Pietrus.

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Rozmówcy byli zgodni, że przyszłość Kościoła w mediach wymaga profesjonalizacji i zaangażowania nie tylko księży, ale i świeckich. Szczególnie podkreślano potrzebę edukacji oraz świadomości wśród młodzieży, która powinna angażować się w tworzenie treści i zarządzanie profilami parafii czy wspólnot na różnych platformach. Media katolickie muszą być obecne zarówno wśród wierzących, jak i poszukujących oraz niewierzących – przekaz ma być atrakcyjny i docierać do szerokiego grona odbiorców.

Reklama

W dyskusji wielokrotnie wracano do kwestii finansowania. Piotr Pietrus zauważył, że brak zasobów finansowych jest jednym z największych problemów mediów katolickich. - Bez środków finansowych media katolickie nie mają szans przetrwać na współczesnym rynku. Nie możemy polegać wyłącznie na wolontariuszach, potrzebujemy profesjonalizacji i stabilnych źródeł finansowania. Kluczowym rozwiązaniem może być mikrodotacja od naszych wiernych. Wyobraźmy sobie, co by było, gdyby każdy z 200 000 subskrybentów katolickich kanałów na YouTube wpłacał 10 złotych miesięcznie – nasze problemy finansowe byłyby rozwiązane – zaznaczył dyrektor EWTN Polska.

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Z kolei profesor Monika Przybysz podkreśliła wagę mediów społecznościowych, określając je jako ósmym kontynentem, który musimy ewangelizować, bo to najliczniej zaludnione miejsce na świecie. Odnosząc się do roli proboszczów. - Proboszcz nie musi prowadzić mediów parafialnych, ale musi rozumieć ich znaczenie i dać zielone światło świeckim, by robili to profesjonalnie. Kiedy proboszcz ma świadomość wagi tych narzędzi, łatwiej jest angażować parafian i młodzież w prowadzenie komunikacji na wysokim poziomie – podkreśliła medioznawczyni.

IV Sudeckie Forum Inicjatyw pokazało, że Kościół na Dolnym Śląsku ma potencjał, aby angażować się we współczesne media i gospodarkę, a także, że wciąż ma wiele do zrobienia, by w pełni wykorzystać swoje możliwości.

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Całość debaty dostępna jest poniżej.


Podziel się:

Oceń:

+2 0
2024-09-01 23:09

[ TEMATY ]

Wybrane dla Ciebie

Prezydent o tzw. ustawie medialnej: to kontrowersyjne rozwiązanie

Prezydent RP Andrzej Duda

PAP/Leszek Szymański

Prezydent RP Andrzej Duda

To jest bardzo kontrowersyjne rozwiązanie, które jest niezrozumiałe dla naszych amerykańskich partnerów - podkreślił prezydent Andrzej Duda pytany we wtorek w TVP Info, czy ma zamiar podpisać tzw. ustawę medialną. Ocenił też, że "repolonizacja mediów" powinna odbywać się na drodze rynkowej.

Więcej ...

Wiara prowadzi człowieka przez życie

2025-07-17 14:17

Karol Porwich/Niedziela

Wiara prowadzi człowieka przez życie, nie zostawia go samym, nie opuszcza go pod warunkiem, że jest poznawana i zgłębiana.

Więcej ...

Ku czci Matki Bożej z Góry Karmel i św. Eliasza

2025-07-20 14:38
Matka Boża Szkaplerzna w Głębowicach

ks. Łukasz Romańczuk

Matka Boża Szkaplerzna w Głębowicach

Corocznemu odpustowi ku czci Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel oraz św. Eliasza w Głębowicach przewodniczył ks. prof. dr hab. Sławomir Stasiak, rektor Papieskiego Wydziału Teologicznego we Wrocławiu. Po zakończonej Mszy świętej odbyła się procesja ulicami Głębowic z Najświętszym Sakramentem oraz figurą Matki Bożej Szkaplerznej, która nazywana jest przez lokalną społeczność “Panią Głębowicką”.

Więcej ...

Reklama

Najpopularniejsze

Nowenna do św. Marii Magdaleny

Wiara

Nowenna do św. Marii Magdaleny

Nowenna do św. Krzysztofa

Wiara

Nowenna do św. Krzysztofa

Rząd „zrzuca sukienki” z ręką na ambonie

Felietony

Rząd „zrzuca sukienki” z ręką na ambonie

Zmiany kapłanów 2025 r.

Kościół

Zmiany kapłanów 2025 r.

Nowenna do Matki Bożej Szkaplerznej

Wiara

Nowenna do Matki Bożej Szkaplerznej

W parafii w Kępnie niespodziewanie zmarł ks. Grzegorz...

W diecezjach

W parafii w Kępnie niespodziewanie zmarł ks. Grzegorz...

Świadectwo: 52 lata spełnionego małżeństwa. Jak to...

Wiara

Świadectwo: 52 lata spełnionego małżeństwa. Jak to...

Co tak naprawdę powiedzieli biskupi na Jasnej Górze?

Kościół

Co tak naprawdę powiedzieli biskupi na Jasnej Górze?

Diecezja siedlecka: Ksiądz zmarł nagle w wieku 52 lat

Kościół

Diecezja siedlecka: Ksiądz zmarł nagle w wieku 52 lat